-
Buss
- Tillbaka
Spårvägsmuseet / S:T Petersburg Tram Collection
CC BY NC
Buss
Kollektivtrafiken, som oftast bedrivs med bussar, har på samma sätt som cykeln utökat kvinnors fysiska handlingsområde i en tydligt genuskodad offentlig sfär. När den privat organiserade kollektivtrafiken blev mer omfattande under 1870-talet var det framförallt önskan om ekonomisk tillväxt.
Fabrikerna behövde arbetskraft och arbetarna behövde sätt att ta sig dit, framförallt när städerna blev större och avstånden mellan bostad och arbete växte.
Kollektivtrafikens organisering har en direkt koppling till de jämnställdhetspolitiska målen. En kollektivtrafik som ger alla samma möjlighet att ta sig till arbete eller utbildning är en förutsättning för ekonomisk självständighet.
Även om hälften av alla busspassagerare nästan alltid har varit kvinnor, så dröjde det i Stockholm fram till året 1958 innan den första kvinnliga busschauffören tog plats bakom ratten.
Texten om bussens historia baseras på Karin Carlssons bok ”Kvinnosaker - ett sekel av kvinnohistoria genom 50 föremål.” Läs mer om boken och beställ den här: https://www.kvinnohistoriska.se/shop/kvinnosaker
En modell av bussen Metropol, som användes i Sverige under 1960-talet
Även om kollektivtrafiken är ett viktigt bidrag till kvinnors självständighet och därmed jämställdhet så har det inte varit självklart att kvinnor fick bidra till kollektivtrafiken. När Stockholms första kvinnliga busschaufför Margit Claesson började köra buss 1958 så mötte hon både kollegor som försökte hindra henne och passagerare som vägrade att stiga på bussen med en kvinnlig chaufför.
Precis som kvinnliga busschaufförer var även kvinnliga spårvagnschaufförer eller kvinnliga taxichaufförer oönskade under en tid, även om de första kvinnorna i de yrken kom lite tidigare. 1941 fick Stockholm sina första kvinnliga spårvagnskonduktörer och 1956 ger sig stadens första kvinnliga taxichaufförer ut på Stockholms gator.
Bussmodellen är av typen "Metropol" som Margit Claesson brukade köra. Den påminner om att det krävs individer som utmanar oskrivna regler för att samhället ska förändras.
Intervju med Margit Claesson 2012: "Männen vägrade att gå på bussen när jag körde" https://www.svd.se/mannen-vagrade-ga-pa-bussen
"Hon var Stockholms första kvinnliga busschaufför", intervju med Margit Claesson 2018: https://sverigesradio.se/artikel/6901845
Insändaren i vilken direktören för stadens spårvägsbolag, herr Waldén beskriver, varför kvinnor inte passar för yrket, i Stockholmskällan: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/28974
Lyssna på vår podd om kvinnliga taxichaufrörer: https://www.kvinnohistoriska.se/kvinnansplats-taxitoser
Spårvägsmuseet / S:T Petersburg Tram Collection
CC BY NC
3c9777c7-e387-47fb-9541-0c61d50160d4
story
information
processed
föremål
Buss
Spårvägsmuseet & Stockholms kvinnohistoriska
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_gtag_UA_180696793_2 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |