-
Pappersarken
- Tillbaka
Fotograf
Konstmuseet i Skövde
Licens för fotografi
CC BY
Sak
Pappersarken
Berättelse om saken
I en arkivlåda, i ett konstmagasin på Konstmuseet i Skövde, finns bland många andra teckningar och skisser ett drygt tjugotal mycket stora pappersark. På dessa ark finns dels delar av bilder i starka färger, dels delar av texter. Var för sig ter de sig oavslutade eller avklippta. Först när de pusslas ihop och åtta blad bildar en större helhet, får vi syn på de färdiga bilderna. Den som gjort dessa bilder är konstnären Anna Sjödahl (1934-2001).
Tillsammans med Kerstin Abram-Nilsson och Boï Edberg gav hon sig 1969 in i kampen om rätten att föra fram tankar och budskap i stadens offentliga miljöer. De gjorde det som politiska aktivister. Gruppen hyrde offentliga affischtavlor i olika omgångar under några år och satte upp sina egna affischer med alternativa meddelanden. Deras affischer agiterade till exempel mot miljöförstöring eller handlade om alternativ till konsumtion. De första gångerna skramlade de ihop till hyran själva och målade bilderna för hand. Sista gången fick de ett projektbidrag som räckte till både hyra och till att screentrycka affischerna. Projektet ledde även till en utställning på Arkiv för dekorativ konst (nu Skissernas museum) i Lund 1972.
Anna Sjödahl var politiskt engagerad. 1958 var hon med och startade Aktionsgruppen mot svensk atombomb. Tidigt i sitt liv anslöt hon sig till kväkarna, en starkt pacifistisk rörelse med human människosyn, med rötter i England.
Med Bilder på stan – Alternativ till reklam ville Sjödahl och hennes kollegor visa att det är möjligt för alla att göra sin röst hörd. De frågeställningar hon arbetade med i affisch-projektet är lika aktuella nu som då. Önskan att ta det offentliga rummet i anspråk och framföra alternativ till kommersiell reklam känner vi igen idag i olika former av gatukonst - Street Art.
Beskrivning av saken
3 x 8 pappersark, vardera 105x75 cm. Varje ark är registrerat som en teckning. I själva verket visade det sig vid närmare granskning att de hör ihop i grupper om åtta. Det finns två extra ark med en text på engelska, som inte har någon tillhörande bild. Dessa redovisas inte här.
Teknik; Måleri på papper med plakatfärg
När åtta ark som hör ihop läggs samman på rätt sätt bildar de en affisch med bild och text.
Sammanlagt finns underlag till tre affischer.
Platser kopplade till saken:
Stockholms innerstad, Horngatspuckeln – här visades affischerna på hyrda annonstavlor; Konsthallen Marabouparken i Sundbyberg – visade affischerna i en utställning 2016; Konstmuseet i Skövde som äger verken – visade affischerna i en utställning 2016.
Sakens ursprung och historia:
Sjödahl gjorde dessa affischer någon gång under perioden 1969-1972. Hon behöll dem fram till sin död 2001. Konstmuseet i Skövde äger dem sedan 2002, efter att konstnären testamenterat merparten av sin konstnärliga kvarlåtenskap till Konstmuseet.
Anna Sjödahl genomförde aktionen Bilder på stan – Alternativ till reklam tillsammans med Kerstin Abram-Nilsson och Boï Edberg.
Samlingshistorik:
Sjödahl ägde en stor skatt av egna konstverk, skisser, arbetsmaterial, dagböcker med mera vid sin död. Enligt testamentet skulle familjemedlemmar och ett antal institutioner först välja ut ett förutbestämt antal alster vardera, varefter Konstmuseet i Skövde/Skövde Kulturhus fick välja vad man önskade erhålla av återstoden. Konstnären uttryckte även en önskan att Konstmuseet i Skövde, efter fördelningen enligt testamentet, skulle arkivera resterande av henne skapade arbeten, manuskript, brev, böcker, foton etcetera.
I egenskap av chef på Konstmuseet i Skövde, åtog sig Stefan Hammenbeck, i enlighet med Sjödahls uttryckliga önskan, uppdraget att göra urvalet för Skövdes räkning efter att familjen och de fyra institutionerna (Moderna Museet i Stockholm, Göteborgs Konstmuseum, Borås Konstmuseum samt Umeå Bildmuseum) valt sitt.
Hammenbeck rekommenderade kulturnämnden att i sin tur föreslå för kommunstyrelsen att tacksamt ta emot allt som testamenterades, vilket också skedde efter beslut i kommunstyrelsen maj 2002.
Över 2000 registerposter i Konstmuseets samling kommer från detta arv.
Därför valde jag denna sak, och därför är den viktig
Förutom affischprojektet gjorde Anna Sjödahl under 1960- och 1970-talen många omtalade utställningar där ett kvinnligt perspektiv vände upp och ned på traditionella, manliga, konstnärliga arbetssätt. Hon skrev artiklar och böcker. Gjorde reportage med både text och bilder. Mycket av det Sjödahl tog sig för kan knytas till kvinnorörelsens kanske mest kända paroll ”Det privata är politiskt”, som myntades under 1970-talet. Uttrycket öppnade för nya sätt att tänka kring t ex varför det rådde olika lönesättning mellan könen. Att relationer mellan könen inte var naturgivna utan formade och organiserade av ett samhälle där kvinnor som grupp var underordnade.
På 1960-talet var både den feministiska konsten och konstvetenskapen alternativa rörelser som till stor del befann sig utanför etablerade sammanhang. Anna Sjödahl befann sig i framkant av den våg med svenska feministiska konstnärer som slog igenom i början av 1970-talet. Hon var en förebild som gjorde sin röst hörd och tog plats.
Personer som saken var relevant för
Referenser och vidare läsning
Anna Sjödahl. Liljevalchs Konsthall 1999, Liljevalchs katalog nr 443, ISBN 91-86828-86 x (slutsåld)
Civilisationens pris av Anna Sjödahl 1995, Författarens Bokmaskin/ Clayton Press, ISBN 91-630-2828-94
Konstfeminism : strategier och effekter i Sverige från 1970-talet till idag, redaktör/utgivare: Anna Nyström, ISBN 9173892017
Bakom gardinen av Katarina Wadstein MacLeod, Konstfrämjandet/ Atlas, ISBN: 978-91-7389-595-8
Fler litteraturtips finns på Svenskt kvinnobiografiskt lexikons hemsida, under artikeln om Anna Sjödahl (se länk nedan)
Länkar:
Anna Elisabet Sjödahl, www.skbl.se/sv/artikel/AnnaSjodahl, Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (artikel av Lena Boëthius)
Så såg den ursprungliga informationen ut
Varje ark är registrerat för sig som konst/ teckning.
Här presenteras affischerna i sin helhet, där varje affisch består av åtta av dessa ”teckningar”
Samling
Inventarienummer/Accessionsnummer
AS1512 – AS1523; AS1525 - AS1532; AS1535 - AS1538
Fotograf
Konstmuseet i Skövde
Licens för fotografi
CC BY
uuid
11664bd4-e9a1-4644-abb6-5f39501084bb
Objekttyp
story
Supertyp
information
Datakvalitet
processed
Titel
Typ
föremål
Titel
Pappersarken
Licens
Inlämnarens namn
Christina Törnqvist
Sysselsättning
Samlingsansvarig, Konstmuseet i Skövde.